Aktualności

Największe dźwigi naszego globu robią niemałe wrażenie. Górują nad portami, rafineriami, budowami itp. Przy pomocy wieloosobowych ekip zmieniają krajobraz Ziemi. Różnią się między sobą parametrami, osiągnięciami, sposobami wykorzystania. Zapraszamy na wycieczkę po świecie ogromnych wysokości i wielotonowych ładunków.

Największy udźwig

Dźwig półzanurzalny SSCV Thialf

 

Tytuł jednostki o największym udźwigu świata należy do SSCV Thialf. Ten półzanurzalny dźwig może unieść jednorazowo aż 14200 ton. Co ciekawe, maszyna wciąż czeka na użycie jej w zakresie maksymalnego obciążenia. Nie osiągnięto go nawet przy budowie najsłynniejszego „dziecka” SSCV Thialf, czyli mostu wiszącego Erasmusburg, powszechnie rozpoznawalnej wizytówki Rotterdamu.

Owe 14200 ton sprawia, że kolosa tego nazywa się również największym dźwigiem pływającym świata. Inny pływający olbrzym, Saipem 7000, także imponuje udźwigiem. Jego dwa żurawie podnieść maksymalnie po 7000 ton.

Najwyższy dźwig świata

najwyższy dźwig świata

 

Na miano najwyższego dźwigu świata zasługuje bezapelacyjnie Liebherr 13000. Osiągane przez niego 246 m przewyższa o kilka metrów Pałac Kultury i Nauki. Żuraw maszyny byłby zatem w stanie postawić iglicę na niejednym wieżowcu. Jego maksymalny udźwig to aż 3000 ton.

Okupujący drugie miejsce w tej kategorii, Terex Demag CC 8800-1 TWIN, także górowałby nad najwyższym budynkiem Polski. Pnie się bowiem na wysokość 243 metrów.

Największa suwnica świata

Największa suwnica świata

 

Suwnice nieczęsto wymieniane są w wykazach rekordów dźwigów. Błędnie, bo choć nazywa się je dźwignicami, ich wymiary sprawiają, że zestawienie gigantów świata bez wspomnienia o tych obiektach, nie jest w zasadzie kompletne.

Największa suwnica świata, Taisun z chińskiej stoczni Yantai Raffles, pokonała wszystkie rekordy udźwigu, gdyż jest w stanie podnieść aż 20000 ton ładunku na wysokość 80 metrów. To możliwe ze względu na specyficzną budowę suwnic w ogóle. Chociaż dzięki swojej konstrukcji przenoszą ładunek o ogromnym tonażu, jest to możliwe jedynie w jednym miejscu na ziemi. Suwnice przesuwają się bowiem po torach – nie można ich po prostu przetransportować w inne miejsce.

Największy HDS świata

HDS Liebherr

 

Wydawałoby się, że HDS-y nie mogą konkurować z dźwigami innego typu. Gdy jednak przyjrzymy się największym hydraulicznym dźwigom samochodowym widać, że ich osiągi są naprawdę imponujące.

Największy HDS świata, Liebherr LTM 110200-9.1, jest w stanie dobić do 100 m wysokości i unieść aż 1200 ton ładunku. Osadzono go na ośmioosiowej, dwukabinowej ciężarówce. Ten ogromny HDS do tej pory nie jeździł po polskich drogach, jednak nie jest to nic dziwnego – ze względu na skomplikowany proces budowy i wysokie koszty, do tej pory skonstruowano jedynie kilka egzemplarzy modelu.

Największy dźwig samojezdny w Polsce

 

I po naszych drogach jeździ kilka maszyn, które przypominają olbrzymy na kołach. Należy do nich Liebherr LG 1750. Napędzany 600-konnym silnikiem HDS podnieść może 750 ton. Na maksymalną wysokość unosi zaś całe 23 tony.

Wraz z wielkością dźwigu wzrasta poziom skomplikowania obsługi maszyny. W przypadku zwykłych pojazdów, którymi świadczy się usługi HDS, do obsługi wystarcza zazwyczaj jedna osoba, jednak gigant Liebherra wymaga całej ekipy. Jest ona konieczna dla precyzyjnego naprowadzenia dźwigu.

Gdzie je znajdziemy?

Sporo osób wkłada opowieści o rekordach do kategorii „ciekawostki”, jednak w wielu gałęziach gospodarki tworzenie coraz potężniejszych maszyn przekłada się na zyski. Z pomocą nowoczesnych dźwigów mogą powstawać i funkcjonować największe na świecie mosty, porty, rafinerie, itp.

Trzeba zrozumieć, że skonstruowanie każdego dźwigu i HDS-u jest wynikiem kalkulacji. Co za tym idzie, znajdują się one w ciągłym użyciu. Można się spodziewać też, że coraz większe przedsięwzięcia będą wymagać coraz większych stalowych olbrzymów, a wyścig na parametry, wysokość czy udźwig nie skończy się na wyżej wymienionych maszynach.


Jak działamy?

email kontakt@hds-marcinkiewicz.pl
tel +48 509 699 694
email /hds.marcinkiewicz